چه مواد غذایی از آسیب به کبد جلوگیری می کنند؟ 

چه مواد غذایی از آسیب به کبد جلوگیری می کنند؟
بلغور جو دوسر
غذای حاوی فیبر زیاد می تواند به بهترین وجه به کبد شما کمک کند. آیا یکی از راههای عالی برای شروع روز خود را می خواهید؟ بلغور جو دوسر را امتحان کنید. تحقیقات نشان می دهد که
این ماده غذایی میتواند به شما در کاهش وزن اضافی و چربی
های شکم کمک کند ، که روش خوبی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های کبدی است.
 
 
از غذاهای چرب دوری کنید
سیب زمینی سرخ کرده و همبرگر انتخاب خوبی برای سالم نگه داشتن کبد نیستند . استفاده زیاد از غذاهایی که سرشار از چربی اشباع هستند ، باعث می شود کبد نتواند کار خود را به
خوبی انجام دهد. با گذشت زمان  این شرایط ممکن است منجر به
التهاب شود ، که به نوبه خود می تواند باعث ایجاد زخم در کبد که به سیروز کبدی  معروف است بشود{سیروز کبدی مرحله نهایی بیماری های مزمن کبدی است که به تخریب پیشرونده و
غیر قابل ترمیم سلول های کبدی منجر می شود}. بنابراین دفعه
دیگر که در شرایط انتخاب بین غذا ها قرار گرفتید ، به فکر سفارش یک گزینه سالم باشید .
 
 
کلم بروکلی  
اگر می خواهید کبد خود را سالم نگه دارید ، سبزیجات زیادی به رژیم غذایی خود اضافه کنید. کلم بروکلی می تواند بخشی از این استراتژی باشد. برخی مطالعات نشان می دهد این غذای
ترد می تواند شما را در برابر بیماری کبد چرب غیرالکلی
محافظت کند. اگر کلم بروکلی بخارپز شده ، زیاد جالب به نظر نمی رسد ، آن را به صورت له در آورده و با بادام خرد شده ،کرن بری  خشک شده ، مقداری سس ترش  ( سس دارای سرکه و
روغن زیتون  و ادویه ) میل کنید . همچنین میتوانید با سیر سرخ
کرده و با سرکه بالزامیک میل کنید.
 
 
 
 قهوه
اگر بدون آن نمی توانید روز را پشت سر بگذارید ، خوشحال خواهید شد که بشنوید قهوه ممکن است فواید زیادی برای کبد شما داشته باشد مطالعات نشان می دهد که نوشیدن دو تا سه
فنجان در روز می تواند کبد شما را از آسیب ناشی از مصرف
بیش از حد الکل یا رژیم غذایی ناسالم محافظت کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد.
 
 
 
 
شکر را رها کن
مقدار زیادی از مواد شیرین می تواند کبد شما را متضرر کند. دلیلش این است که بخشی از کار کبد تبدیل قند به چربی است. اگر در مصرف مواد شیرین زیاده روی کنید ، کبد شما چربی
زیادی ایجاد می کند که در نهایت در جایی که متعلق به آن نیست
آویزان می شود و در طولانی مدت می توانید به بیماری مانند بیماری کبد چرب مبتلا شوید. بنابراین کبد  خود را سالم نگه دارید و شیرینی ها را فقط گاه به گاه مصرف کنید .
 
 
 
چای سبز
 چای سبز مملو از نوعی آنتی اکسیدانی به نام کاتچین است. تحقیقات نشان می دهد که ممکن است شما را از برخی از انواع سرطان از جمله کبد محافظت کند. اگر خودتان چای دم کرده و
گرم بنوشید ، کاتچین بیشتری دریافت خواهید کرد. چای سرد
و چای سبز آماده برای نوشیدن سطح بسیار کمتری از این آنتی اکسیدان را دارند .
 
 
آب
یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای کبد انجام دهید ، حفظ وزن مناسب است. عادت کنید که به جای نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه یا نوشیدنی های ورزشی ، آب بنوشید.
شگفت زده خواهید شد که با مصرف آب به جای سایر نوشیدنی ها  هر روز چه مقدار کالری کمتر مصرف میکنید.
 
 
بادام
آجیل ها به ویژه بادام منابع خوبی از ویتامین ای هستند ، ماده مغذی ای که تحقیقات نشان می دهد می تواند به محافظت در برابر بیماری کبد چرب کمک کند. بادام  برای قلب شما نیز مفید
است ، دفعه دیگر که احساس کردید که به یک میان وعده نیاز دارید مقداری بادام میل کنید و یا آنها را در سالادها امتحان کنید .
 
 
اسفناج
سبزیجات برگ دار دارای یک آنتی اکسیدان قوی به نام گلوتاتیون است که می تواند به عملکرد مناسب کبد شما کمک کند. شما میتوانید از آن یک سالاد درست کنید و همراه غذا میل کنید یا
اینکه آن را با سیر و روغن زیتون سرخ کرده و با مقداری پنیر  پارمزان میل کنید.
 
 
 
بلوبری
بلوبری مواد مغذی درخود به نام پلی فنول دارند که ممکن است در محافظت از شما در برابر بیماری کبد چرب غیر الکلی که اغلب همراه با چاقی و کلسترول بالا است ، کمک کند. اگر بلوبری
از موارد مورد علاقه شما نیست ، از دیگر غذاهای غنی از پلی فنول می توان به شکلات تلخ ، زیتون و آلو اشاره کرد.
 
مصرف الکل خود را مدیریت کنید
نوشیدن زیاد الکل  می تواند کبد شما را خراب کند و با گذشت زمان می تواند منجر به سیروزکبدی شود. حتی نوشیدن مفرط گاه به گاه{ چهار نوشیدنی در یک نشست برای زنان و ۵
نوشیدنی برای مردان }نیز می تواند مضر باشد. سعی کنید اگر یک زن هستید  خود را به روزی یک نوشیدنی محدود کنید و چنانچه مرد هستید روزی دو نوشیدنی بنوشید .
 
 
 
گیاهان و ادویه جات
آیا می خواهید همزمان از کبد و قلب خود محافظت کنید؟ مقداری پونه کوهی ، مریم گلی یا رزماری مصرف کنید . آنها منبع خوبی از پلی فنول های سالم هستند. یک مزیت اضافی دیگر این
است که آنها به شما کمک می کنند در بسیاری از دستور العمل ها مصرف  نمک را کاهش دهید. دارچین ، پودر کاری و زیره نیز موارد خوبی برای امتحان هستند .
 
 
استفاده از میان وعده های بسته بندی ( محدود ) شده
دفعه دیگر که احساس کردید که به یک میان وعده نیاز دارید به جای خرید خوراکی های ناسالم مانند چیپس و خوراکی هایی از این قبیل  به دنبال یک میان وعده سالم بروید. مشکل چیپس و
مواد غذایی پخته شده این است که معمولاً مملو از شکر ، نمک و چربی هستند. با کمی برنامه ریزی ، تغیییر یک رژیم غذایی نسبتا آسان است . شما میتوانید از یک سیب و یک وعده تک
نفره از کره مغزجات استفاده کنید و یا میتوانید مقداری هوموس ونخود فرنگی  میل کنید .
 
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 2 =