سرطان پانکراس چیست ؟

سرطان پانکراس

راهنمای تصویری سرطان لوزالمعده(پانکراس):

سرطان پانکراس چیست ؟

سرطان لوزالمعده زمانی اتفاق می افتد که سلولهای بدخیم (سرطانی) در لوزالمعده رشد ، تقسیم و گسترش می یابند. پانکراس اندامی اسفنجی و لوله ای شکل به طول ۶ اینچ است که در زیر شکم ، پشت معده قرار دارد. لوز المعدع دو کار عمده در بدن انجاکم میدهد : تولید ترشحات  گوارشی (آنزیم ها) که به تجزیه غذا کمک می کند و ساخت هورمون هایی – از جمله انسولین – که استفاده از قندها و مواد نشاسته ای در بدن را کنترل می کنند.

در عناوین خبری ” افراد مشهور مبتلا به این بیماری:

الکس تریک ، به دلیل سرطان لوزالمعده تحت درمان قرار گرفته است. روت بدر گینسبورگ ، قاضی دادگاه عالی ، دو بار تحت درمان این بیماری قرار گرفته است. استیو جابز ، بنیانگذار اپل و پاتریک سوئیز ، بازیگر از جمله کسانی هستند که بر اثر سرطان لوزالمعده درگذشتند.

علاِیم و نشانه ها :

افراد اغلب در مراحل اولیه این بیماری علائمی ندارند. اما با رشد و گسترش سرطان ، درد اغلب در قسمت فوقانی شکم ایجاد می شود و گاهی اوقات به پشت گسترش می یابد. درد ممکن است بعد از خوردن یا دراز کشیدن تشدید شود.

علائم دیگر ممکن است شامل زردی ، حالت تهوع ، کاهش اشتها ، کاهش وزن ، خستگی ، ضعف و افسردگی باشد.

نرخ بقا:  چه باید دانست؟

از آنجا که پزشکان به ندرت  میتوانند سرطان لوزالمعده را در مراحل اولیه خود پیدا کنند ، زمانی که درمان آن آسان تر است ، از این رو  یکی از کشنده ترین سرطان ها است. حدود ۹٪ از افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده حداقل ۵ سال پس از تشخیص زندگی می کنند. اما میزان زنده ماندن به مدت  ۵ سال بسیار بهتر است حدود ( ۳۴٪ بیشتر) اگر سرطاتن  از لوزالمعده عبور نکرده باشد. باید دانست  که این نرخ  بقا نمی تواند پیش بینی کند که برای هر فرد مشخص چه اتفاقی  در آینده می افتد و مشخص نیست  انواع جدیدتری از درمان بر روی فرد موثر باشد یا نه.

علل :

متخصصان علت دقیق سرطان لوزالمعده را نمی دانند. جهش های ژنی خاصی می تواند باعث آن شود. عوامل خطر دیگر شامل سیگار کشیدن ، سن (معمولا در  افراد بالای ۴۵ سال تشخیص داده می شود) ، دیابت ، پانکراتیت مزمن به دلیل جهش ژنتیکی ، سیروز کبدی ، سابقه خانوادگی بیماری ، جنسیت (در مردان بیشتر از زنان است) ، چاقی ، برخی مواد شیمیایی و نژادی. (خطر آفریقایی آمریکایی ها کمی بیشتر از سفیدپوستان است ؛ کارشناسان نمی دانند چرا.)

تشخیص:

یافتن این بیماری در اوایل کار دشوار است. یک پزشک ممکن است در یک معاینه معمول تومور کوچکی را مشاهده یا احساس نکند. برای کمک به تشخیص ، بهتر است  آزمایشات تصویربرداری مانند سونوگرافی یا سی تی اسکن دریافت کنید. منطقه سبز نشان داده شده در این سی تی اسکن به نظر می رسد سرطان در

لوزالمعده و کبد باشد. این مطالعات همچنین به پزشک کمک می کند تا مناسب ترین روش درمانی را انتخاب کند. برای تشخیص ، شما یک بیوپسی باید انجام دهید ، که در آن پزشک شما از یک سوزن استفاده می کند یااقدام به  برداشتن کمی بافت از تومور برای آزمایش می کند.

جراحی:

جراحی برای برداشتن تومور می تواند سرطان را درمان کند اگر سرطان از لوزالمعده عبور نکند و به قسمت های دیگر بدن نرود . جراح شما تا حد ممکن لوزالمعده طبیعی را دست نخورده حفظ خواهد کرد اما  متأسفانه ، ذر سرطان لوزالمعده ، سلولهای سرطانی معمولاً تا زمان تشخیص از پانکراس عبور کرده اند. اگر تومور برای برداشتن خیلی بزرگ باشد ، نوع دیگری از جراحی می تواند یک گزینه باشد. هدف کمک به کاهش برخی از علائم و جلوگیری از برخی مشکلات مربوط به اندازه توده سرطانی است.

پرتو درمانی:

در پرتودرمانی از پرتوهای پرقدرت برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می شود. برای سرطان لوزالمعده ، احتمالاً ۵ روز در هفته و به مدت چند هفته باید پرتو درمانی را انجام دهید . این درمان از  بافت طبیعی و سالم به وسیله تابش کلی به قسمت اسیب دیده   محافظت می کند . تابش همچنین به عنوان راهی برای از بین بردن سلولهای سرطانی که پس از جراحی در منطقه می مانند ، مورد مطالعه قرار گرفته است. پرتودرمانی می تواند به تسکین درد یا مشکلات گوارشی ناشی از تومورهای بزرگ کمک کند.

شیمی درمانی:

در شیمی درمانی از داروهایی برای از بین بردن سلولهای سرطانی و جلوگیری از رشد و تکثیر آنها استفاده می شود که  ممکن است شامل یک دارو یا ترکیبی از داروها باشد. مصرف دارو   از طریق دهان یا تزریق انجام می شود . این داروها وارد جریان خون می شوند و درون بدن  حرکت می کنند و باعث می شود شیمی درمانی گزینه خوبی برای سرطان شیوع یافته باشد. همچنین ممکن است بعد از جراحی برای از بین بردن  و کشتن سلولهای سرطانی باقی مانده روند شیمی درمانی ادامه پیدا کند.

درمان هدفمند:

این داروها به قسمتهای خاصی از سلولهای سرطانی حمله می کنند. به نظر می رسد درمان های هدفمند عوارض جانبی کمتری نسبت به شیمی درمانی دارند و برای سلول های طبیعی مضر نیستند. پزشکان می توانند برای درمان سرطان پانکراس پیشرفته از یک روش درمانی هدفمند به نام ارلوتینیب (Tarceva) همراه با شیمی استفاده کنند. عوارض جانبی می تواند شامل جوش ، اسهال ، از دست دادن اشتها و خستگی باشد..

در اینجا یک نمای بزرگ شده و بزرگنمایی شده از سلول سرطانی پانکراس نشان داده شده است.

ایمونوتراپی:

در این نوع درمان از سیستم ایمنی بدن شما برای مقابله با بیماری استفاده می شود. برای سرطان لوزالمعده ، پزشکان می توانند با استفاده از پمبرولیزوماب (Keytruda) پروتئینی به نام PD-1 را مسدود کنند تا سیستم ایمنی بدن بتواند به سرطان حمله کند. عوارض جانبی می تواند شامل خستگی ، مشکلات پوستی ، درد مفاصل و مشکلات روده (یبوست ، اسهال و حالت تهوع) باشد. اگر سیستم ایمنی بدن شروع به حمله به بدن کند ، عوارض جانبی جدی تری نیز ممکن است رخ دهد.

مراقبت تسکینی و آرام کننده:

تسکین درمانی برای کاهش علائم و کنترل درد در هر مرحله از بیماری استفاده می شود. می توانید آن را همراه با سایر درمان های پزشکی دریافت کنید. هدف این است که کیفیت زندگی را نه تنها در بدن ، بلکه در ذهن و روح بهبود بخشیم. در حالی که درمانهای تسکینی در مراحل بسیار پیشرفته بیماری کاملاً مناسب است ، اما در صورت انجام سایر درمانهایی که سرطان را هدف قرار می دهند ، آنها نیز کمک می کنند.

آیا می توانید از سرطان لوزالمعده پیشگیری کنید؟

اگرچه راهی برای پیشگیری از همه موارد وجود ندارد ، شما می توانید در برابر عوامل خطری که می توانید کنترل کنید اقدام کنید. نکات انجمن سرطان آمریکا:

اگر سیگار می کشید ، اکنون آن را ترک کنید.

به یک وزن سالم رسیده و از نظر جسمی تحرک داشته باشید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید ، مخصوصاً روی غذاهای گیاهی تمرکز کنید.

اگر الکل می نوشید ، آن را معتدل نگه دارید. نوشیدن زیاد ممکن است یک عامل خطر باشد.

دریافت پشتیبانی:

منابع زیادی برای کمک به شما و عزیزانتان در هنگام مدیریت سرطان لوزالمعده وجود دارد ، از جمله این سازمان ها:

شبکه راهنمای شبکه سرطان لوزالمعده: ۸۷۷-۴۳۵-۸۶۵۰

انجمن سرطان آمریکا: ۸۰۰-۲۲۷-۲۳۴۵

مراقبت از سرطان: ۸۰۰-۸۱۳-HOPE (4673)

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.